KOLABORASI PROMOSI WISATA ANTARA BANGSA TOURISM MALAYSIA MEDAN BERSAMA TOURISM SELANGOR

58
WEBINAR SESI RINDU MALAYSIA #4
“THE UNIQUENESS OF SELANGOR"

Medan, KoverMagz – Tourism Malaysia Medan melakukan Webinarnya yang kali ini berkolaborasi dengan Tourism Selangor dalam “Rindu Malaysia Webinar Searies #4 ‘The Uniqueness of Selangor’”. Program ini merupakan bukti fokus Tourism Malaysia Medan dalam mempromosikan destinasi negeri jiran bagi pasaran Sumatera di masa pandemi Covid-19 yang masih berlangsung hingga saat ini.

“Sesi Rindu Malaysia – The Uniqueness of Selangor” yang diadakan melalui aplikasi ‘Zoom’ tersebut adalah seiring dengan norma baru serta merupkan inisiatif yang efektif dalam menghubungkan penggiat wisata dua negara. Sesi Webinar tersebut turut menjadi bukti dedikasi dan fokus Tourism Malaysia Medan, khususnya Tourism Selangor dalam meneruskan usaha mempromosikan pariwisata di Asia Tenggara, khususnya Republik Indonesia walaupun penerbangan belum dibuka untukpenerbangan komersial

Sesi webinar tersebut melibatkan sebanyak 160 orang peserta, terdiri dari penggiat wisata dari seluruh Republik Indonesia, delegasi Media, wakil Organisasi-organisasi setempat termasuk Badan Korporat, institusi pendidikan, serta umum. Sementara itu, 8 e-delegasi dari Negeri Selangor juga hadir seperti Pusat Borong GM Klang, Sky Mirror Kuala Selangor, Sunway Resort Hotel, Sunway Lagoon, Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC), Management & Science University (MSU), Malindo Air, dan Malaysian Inbound Tourism Association (MITA).

Konsulat Pariwisata Malaysia di Medan atau yang lebih dikenal dengan Direktur Tourism Malaysia Medan, Hishamuddin Mustafa, membuka sesi webinar dengan penuh semangat, memperkenalkan Selangor sebagai sebuah negeri yang paling maju di Malaysia yang mempunyai infrastruktur terbaik seperti lebuh raya dan pengangkutan. Banyak tempat terkenal yang senantiasa dikunjungi pelancong seperti Sunway Pyramid di Petaling Jaya yang merupakan pusat berbelanja dan hiburan pertama di Malaysia, GM Klang Wholesale merupakan pusat berbelanja terbesar di Malaysia, Masjid terbesar di Malaysia dan terbesar kedua di Asia Tenggara Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, dan Muzium Orang Asli.

Tourism Selangor sendiri merupakan badan promosi pariwisata resmi Negeri Selangor yang diberi kehormatan untuk mewujudkan kunjungan wisatawan domestik dan internasional ke Selangor, Malaysia dengan meningkatkan profil negeri. Tourism Selangor telah melakukan banyak inisiatif yang meliputi mengatur acara lokal dan internasional, kampanye dan roadshow, hingga menjelajah ke dalam beberapa misi perdagangan pariwisata luar negeri (overseas tourism trade).

Pengurus Besar Tourism Selangor, Azrul Shah Mohamad mengatakan, “Sesi Webinar pada siang ini merupakan satu usaha baik yang dijalankan untuk meneruskan program-program promosi wisata Negeri Selangor untuk mengajak para turis dari Indonesia setelah perbatasan dibuka kembali.

Baca Juga:  ALBUM "KOMPILASI SATU DEKADE MEDAN BLUES SOCIETY” IS OUT!!

Sesi ini juga memberikan informasi mengenai situasi terkini produk wisata Selangor yang masih akan berlanjut menerima wisatawan khususnya dari Indonesia saat krisis Covid-19 mereda”.

Di kesempatan tersebut, Azrul Shah turut memperkenalkan Kempen “Splendid Selangor; Take Me Anywhere” yang memberi fokus ke pasar wisata internasional “Cogan kata ‘Splendid Selangor’jelas mengacu pada pengalaman seru yang menanti wisatawan di Negeri Selangor.

Para turis juga bisa meramaikan kampanye ini dengan mengunakan hashtag #SplendidSelangor dan #TakeMeAnywhere pada posting media sosial mereka berkenaan dengan objek wisata Negeri Selangor, maupun pengalaman mereka menjelajahi Negara ini di masa depan” Ujar Azrul Shah.

Sesi webinar diisi dengan presentasi dan video produk wisata Selangor, di antaranya GM Klang Wholesale City, Sky Mirror, Sunway Resort Hotel, Sunway Lagoon, Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC), Management & Science University (MSU), Malindo Air, dan Malaysian Inbound Tourism Association (MITA), serta pembagian hadiah dalam sesi Lucky Spin, dengan total hadiah mencapai 12 juta rupiah, terdiri dari Pulsa Hp, Saldo Ovo, Voucher Shopping GM Klang RM200.00, tiket masuk Sky Mirror, tiket masuk Sunway Lagoon, serta voucher menginap di Sunway Resort & Hotel.
Di antara segmentasi pariwisata yang ditekankan pada sesi Webinar ini antara lain eco-concept tourism dengan daftar produk seperti Sky Mirror Kuala Selangor, Air Terjun Kanching, Sekinchan Ninja Private Kitchen dan Skytrex Sg Chongkak. Untuk segmentasi selanjutnya yaitu taman tema, contoh produk wisata yang disebut adalah Sunway Lagoon, Bangi Wonderland, Gamuda Cove dan KidZania.

Segmentasi wisata kesehatan merujuk pada produk kesehatan Negeri Selangor seperti Subang Jaya Medical Centre, Alpha IVF & Women’s Specialist, Thomson Hospital Kota Damansara, Sunway Medical Centre dan Avisena Specialist Hospital.

Bagi keluarga yang menemani bersama ke Negeri Selangor bisa menghabiskan waktu di pusat perbelanjaan seperti 1 Utama Shopping Centre, Shopping Centre, Sunway Pyramid, GM Klang Wholesale dan Mitsui Outlet Park.

Sementara itu untuk segmentasi wisata pendidikan, Negeri Selangor terkenal dengan perpustakaan yang langsung di bawahi oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), serta berbagai insitusi pendidikan tinggi yang terkemuka seperti Management & Science University (MSU).

Selamat kepada Lenggogeni, dari Harian Singgalang Padang, Sumatera Barat yang telah memenangkan Grand Prize berupa 3 hari 2 malam menginap di Deluxe Room Sunway Resort Hotel dan berkunjung ke Sunway Lagoon!

Editor : Annette Thresia Ginting

Press Release Terkait